Rabu, 30 September 2009

aku & persiapan raya...

Tumbuk & org bugis xdpt dipisahkan...huhuhu

Buras & org bugis sgt akrab...bagai isi dgn kuku...hehehe

Ayam masak lengkuas...itu nama komersial..nama glamournya ayam likkuk..hihihi

Ini rendang tok yg aku masak...btl ler aku yg masak...xcaya sudah...hahaha

Ini antara juadah di pagi raya di kebanyakkn rumah2 org bugis (kecuali rendang tu)...familyku yg pure bugis lagila kan...aku ambik cuti 2hari sblm raya...semata2 utk menolong mak aku myediakn juadah nie...terharu mak aku...anak solehah nie...amin...
Selama 2hari duk rumah...byk kenangan indah yg tercatat...kenangan indah membuat persiapan aidilfitri...selama satu hari setgh aku sakit blkg akibat duduk sepanjang hari..ni semua gara2 nk buat tumbuk & buras tu...mula2 nk bt sikit jer..tiba2 mak aku tmbh lg...anak2nya ramai katanya...hemm...aku turutkan jer...dr mula proses smpi akhir proses aku n my mom bt & dibantu oleh adik sepupu yg tinggal sekali dgn kami...mengukus beras & pulut, membungkus dgn daun pisang...mengikat...mau xsakit blkg...pokoknya...kira terer la bab buat buras & tumbuk nie...amboi belagak nyer...hehehe...xdela..saje jerrr...mana tak nyer...tiap2 thn aku buat benda yg sama...mau xterer..cewah...abaikan...
Di mlm raya plak, after buka puasa..aku n my lovely brother...beraksi di dapur...my mom masak ayam likkuk jer...selebihnya dia serahkn dgn kami...aku plak dr awl2 lg dah sediakn bahan2 utk rendang tok...xtau la kenapa..tiba2 plak aku rasa nk msk benda tu...aku layan kan ajer...nak dijadikn cerita...1 bhn ptg utk masak rendang tu aku lupa nk beli...daun kunyit!!! Mcm mn ler bole lupa...apa jer la yg aku ingat..tanya kat jiran xda..kol my aunty..pun xde..alamak mn nk cr...tiba2..adik aku bgtau..d rumah kwnnya ada daun kunyit...terima kaseh ya kham...hehehehe...maka jadila rendang tok aku...hehehe..mlm raya tu aku tidur dgn nyenyak sekali...maklum la penat...sblm tidur...slmt hari raya semua...maaf zhr btn (dlm hati jer..hehehe)...pastu zzzzz...dgn senyuman....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan